un dels deures que tenim a l’Agència Catalana de l’Aigua és explicar què és l’aigua i tot el que l’envolta. Com a administració encarregada de la gestió de l’aigua a Catalunya, a més d’apassionar-nos amb el que fem, considerem addient explicar totes les actuacions i tasques vinculades amb l’element que ens dona la vida.
L’aigua és present en els rius, llacs, al mar, al cel i, de manera global, a la natura. Per aquells que s’estimen al mateix temps dues disciplines com la fotografia i la natura, l’aigua és una font inesgotable d’imatges precioses.
Amb la finalitat d’unir, precisament, aigua i fotografia, s’han posat en marxa una sèrie d’acccions per visitar alguns punts on sigui possible captar la màgia de l’aigua i difondre part de les tasques que duu a terme l’Agència. En aquest cas es va decidir veure sobre el terreny com es controlen els cabals circulants pel rius. En aquest sentit, vàrem proposar als amics i amigues del club d’Instagram @InstaCAT_Club d’organitzar una ruta seguint la llera del riu Llobregat.

La proposta era trobar-nos en un punt, gairebé a tocar de la colònia Rosal, a Olvan, i des d’allà iniciar una caminada tranquil·la i sense pressa que ens portaria al Pont de Pedret, situat aigües amunt del terme municipal de Berga. Ens vàrem posar en marxa en un grup d’unes 50 persones, disposades a seguir la ruta verda fins el lloc de destí.
A pocs metres de la sortida fèiem la primera aturada, amb el riu a l’esquerra i la colònia Rosal, imponent, davant nostre. El passat industrial tèxtil català era ben visible i, tot i que a dia d’avui la colònia té un aspecte i un manteniment abandonat, és un element bàsic per a explicar la gran importància de l’aigua en la producció industrial.
No gaire lluny fèiem una nova aturada per conèixer una altra instal·lació, la central hidroelèctrica Berga 3, que produeix energia elèctrica a partir de la força l’aigua que baixa, mitjançant una gran canonada de més de 100 metres de desnivell.
A continuació un tècnic de l’Agència que ens va acompanyar durant la sortida i ens va explicar el que és una estació d’aforament, la seva funció, què mesura, que es fa amb les dades que es recullen i les diferents tipologies d’estacions d’aforament existents. Les estacions d’aforament, com aquesta d’Olvan, sempre desperten moltes preguntes.

El camí va continuar suaument, paral·lel al riu, travessant dos antics túnels per on passava antigament un tren de càrrega i de passatgers.
El final de la ruta va ser l’icònic pont de Pedret, una joia del gòtic medieval, que té un atractiu especial per a molts i molets instagramers.
És certament un plaer poder mostrar a la ciutadania les moltes coses que es fan a l’agència, des de l’explicació, com en aquest cas, d’una estació d’aforament, de l’estructura d’un embassament o bé del funcionament d’una estació depuradora.

Hi ha mil secrets a l’aigua que són bonics d’explicar i de conèixer, i actualment el poder de difusió i disseminació de les xarxes socials ens permet fer-ho encara més fàcilment.
Podeu fer un cop d’ull a la gran quantitat de fotografies de la sortida consultant l’etiqueta #instacat_aca a Instagram.